fredag 1. mars 2013

Natur II



Etter en del gode naturopplevelser i det siste (jmf. f.eks forrige innlegg..) så har det gått mye i fugl her i huset. Ok, det har gått mye i fugl med meg, pappaen her i huset. Fuglene mates og passes på i hagen og der er det alltid noe nytt å se. Det går i de fuglene som jeg etterhvert lærer er vanlige ved fulglebrettet om vinteren. Lerke fikk en fuglebok til jul av tanten sin og den viser seg å være svært kjekk og lærerik, både for meg og de to eldste jentene. Vi har jevnlig innom blåmeis, kjøttmeis, svarttrost, pilfink, rødstrupe og i det siste har også et par svartmeis funnet veien.

Svartmeis på vei bort fra brettet
For utenom fuglebrettet i hagen finnes også fuglematere i vinduet. Fuglene kommer nesten helt inn i stua, og gjør det litt lettere å klare seg uten tv gjennom mørketiden som forøvrig heldigvis er på hell. Fuglene kommer og går litt, men det er morsomt å følge med, ikke minst på om det dukker opp noen nye fugler som vi ikke har sett før. 

Kjøttmeis (Parus major)

Kjøttmeisen har fått det den kom for

Blåmeis (Cyanistes caeruleus)
 Idag da vi satt og spiste middag oppførte kråkene nede ved elven seg noe rart, og ved nærmere ettersyn viste deg seg at det satt to havørner der nede. Det så ut som om havørnene jaktet på endene som befant seg i vannet. Den majestetiske skapningen som havørna jo er, så mer en bare litt klønete ut når den lå i vannet og prøvde å svømme etter anden. Som den ivrige ørne-forstyreren jeg er, la jeg og Tilda ut på tur ned mot elven. Vi benyttet sjansen når fuglene var i skjul bak elvebanken til å komme oss veldig nære. Spenningen var til å ta og føle på når vi bestemte oss for at vi ikke lenger kunne snakke men måtte hviske mens vi snek oss videre. Fuglene lettet når vi var kommet så nær at vi kunne få et godt inntrykk av både størrelse og kraft. En mektig naturopplevelse for meg, og ikke minst noe jeg er svært takknemlig for å kunne vise 5- åringen. Vi håper de to havørnene (som vi antar at er de samme som sist) stikker innom flere ganger.

Havørn over Håelva




4 kommentarer:

Eirik Berge sa...

Veldig fine bilder :) Kjekt å stikke innom bloggen en gang i ny og ne :)

Gunvor Nessa sa...

Hei!
- så fantastisk!! Både bileta og "avhandlingane" dine er ein fryd!!

Gunvor

Anders sa...

Såg du ørna igår igjen? 3 stk denne gangen. Den ene fløy rett utenfor stuevinduet. Fløy mot Søylandsvannet.

Pappa Karlsen sa...

Jeg så to dagen før (18/3). Vi bor visst i rene ørne reservatet, spørs om ikke den muren din er ulovlig oppført når jeg tenker på det på den måten Anders?

Gunvor: Takk for skrøyt :)