mandag 21. januar 2013

I skogen en vinterdag



2013. Året har begynt med en voldsom kulde. Vi er ikke vandt med slikt på Jæren. Men nå som vannene har frøset til og sola titter fram så er det slettes ikke så verst. Jeg syns det er så deilig når vi endelig bare har kommet oss ut, det kan ofte være så vanskelig om vinteren, men den deilige følelsen av frisk vinterluft og sol kan ikke måles med så mye annet. Den vekker oss opp fra vinterens dvale, slik at vi på nytt begynner å bli klare for vår. Men nå gjelder det å nyte dagene slik de er, og det var nettopp en slik dag vi reiste til min barndoms skog sammen med Lerke. Mamma, Pappa og Lerke. Det skjer ikke så ofte nå som vi er 5 i familien.

Sælandsskogen, den ligger et stykke utenfor Undheim mot Ålgård, og er min favoritt over alle. Det er jo selvfølgelig fordi jeg har mange gode minner herfra som liten, men også fordi den er utrolig flott. Den har alt en god skog skal ha, og kanskje litt til. Målet med turen var å gå litt, se mye og a fylle "bensin". Spør du meg er matpausen det aller beste med alle turer uansett hvor man er på veg, så jeg passet på å pakke "Hello Kitty" kopper og varm kakao samt farmors nystekte boller.



Ut fra en (nesten) 3 årings perspektiv på verden er min verden så anderledes. Jeg har så mye bekymringer som jeg drar meg meg overalt, tanker om alt mulig, stress og planlegging over alt som skal gjøres. Men når vi kommer ut i skogen og legger oss på magen og ser på elva som renner, eller knuser is med hendene, og kaster småstein så langt vi kan, så er livet kanskje på sitt beste. Det er slike minner jeg vil huske, og bære med meg videre i livet. Det gir meg lyst til å være mye mer ute i naturen sammen med ungene, her bruker vi sansene våre best og her virker det som om livet får en ny glans. Ja takk til et år med mange gode ute-minner.

1 kommentarer:

Marianne sa...

Som om jeg skulle sagt det selv. Klar vinterluft er fantastisk, personlig ville jeg helst ha den kombinert med skikkelig skiføre. Men vi kan jo ikke få i pose og sekk :)
Takk for påminnelsen om å nyte øyeblikkene!