onsdag 18. april 2012

Høner



De nyeste innflyttere i familien vår har snart vært hos oss en uke nå, og det ser ut som, for ei jente som meg som virkelig burde ha peiling på høner, at de trives godt. (les: Farfar startet Børge Undheim a/s et kyllingoppdrettsfirma i stor skala), 6 høner og 1 hane var bursdagsgaven til Pappa Karlsen da han nettopp fylte året fra moren og faren min. En bursdagsgave på sin plass, og både ungene og kona var med og hentet hjem denne kjekke gaven.



Hønene var 18 uker gamle når de ble hentet hjem til oss, og vi kan allerede forvente oss egg når de bikker 21 uker. Jeg var litt skeptisk til hanen, med tanke på at soverommet vårt ligger nærmest hønsegården, men hanefar har holdt seg innendørs de fleste morninger, og stikker ikke hodet sitt ut av fryseboksen (hønehuset) før vi omtrent er oppe og spiser frokost. Jeg delte min bekymring med mitt søskenbarn Hanna, som nå driver Børge a/s sammen med mannen, men hun mente at jeg kunne jo alltid koke suppe på den om den ikke skulle være noe å ha på. Mannen i huset er litt bekymret for om de liker været her på flat Jæren, men de er nok noen tøffinger som tåler litt av hvert. Men de står mye i ly for vinden og med hodene inn i fryseboksen når det blåser godt.

Mor og far har hatt høner en god del år nå, og mor gir hønene sine det meste av restemat som de har. Jeg var ganske overbegeistret for dette, og prøvde ut å gi vaktlene våre både det ene og det andre, men uten hell. Det ble liggende på bakken og råtne, de foretrakk rett og slett vanlig for. Men denne gangen er jeg overbevist om at jeg skal klare å lokke hønene til å bli noen storetere av leftovers. Mor mener jeg bare må gi dem litt om gangen slik at de blir vandte, så til nå har vi prøvd ut gammel skive og mais. Mais på boks var en stor hit, kanskje like stor for store- og lillesøster som fikk dele den ut. Lillesøster var faktisk ikke så god å dele, hun stappet mest i egen munn, men pytt sann.



Storesøster fikk i oppgave av Pappa å male skilt til de nye beboerene og det ble utført med stor iver. Nå henger det så fint utenfor inngangen til hønehuset. Vi føler nok at vi har gjort vårt for at de skal trives godt hos oss, og vi gleder oss til den lykkelige dagen da vi finner det første egget. Da blir det egg og bacon på både store og små.

0 kommentarer: