mandag 19. mars 2012

Min dag



Idag har vært bare min dag. Storesøster har vært i barnehagen og lillesøster hos svigermor. Slike dager vokser ikke på trær, og de bør brukes på best mulig måte. Helst ikke ute på så mye, men med mest mulig kos hjemme. Gjør ting som jeg ellers utsetter fordi ungene kommer først. Idag har jeg sittet mye i sofaen, drukket kaffi og lest avisen like nøye som når man leser til eksamen. Vasket noen gulv har jeg også gjort, selv det kan være en herlig følelse, hvertfall når det er gjort og huset lukter grønnsåpe.



Jeg har laget et skjørt til Lerke, i nydelig lilla og grønne farger. Strikket på mitt aller nyeste prosjekt, garn og mønster fra Pickles, og fargene bare oser av vår. Drukket cappuchino.

I helga kjøpte jeg perleblomster, disse ble plantet ut idag og fikk æresplassen på trappen. De skal ønske velkommen til både liten og stor. Perleblomster og snøklokker minner meg om når Lerke ble født, da fikk jeg begge deler av mor. De har blitt tegnet på vår, lengre dager og sol. De ble forresten plantet i en slags tinn form jeg fant på loppemarked nettopp. Det har nydelig blå farge rundt kanten, som passer perfekt til de blå perlene.

Jeg klarte ikke la være å dra en fryktelig tung stein opp på trappa. Vi har en haug med steiner liggende i gardsrommet som gartneren min skal bruke i grønnsakshagen sin etterhvert. Steinen bare lå der å ventet på å bli brukt til noe, og nå står det påskeliljer oppå den. De er nok utsprungne til påske, og da kan de pynte opp den tunge steinen som ble rullet vekk fra Jesu grav. 

Det er så kjekt å pynte litt ekstra, gjøre noe spennende utav det som man allerede har. Det gule bordet er et gammelt bord som jeg fant i garasjen hos far og mor, og i fjor fikk det noen strøk med gul oljemaling. Men jeg har ikke funnet en god plass til det, før jeg kom på at det kunne stå på trappa og lyse opp for alle som går ut og inn.


Jeg må si at dagen har vært helt nydelig. Nå skal ungen hentes og vi skal kose oss videre. Kjenner at jeg gleder meg over at jeg har fått nytt påfyll, fått gjort litt ting bare for meg selv og gledet meg over roen og freden her hjemme. Og der var siste slurk med kaffi drukket opp. 

Jeg er så velsignet.

1 kommentarer:

Austigard Factory sa...

Fantastisk inspirerende lesing. Det er BRA med sånne dager! Soul time :)