mandag 26. mars 2012

Drivbenker



For et par uker siden sendte min søster melding til meg om at jeg burde sjekke en annonse på "gis bort" på finn.no. Det viste seg å være en som skulle kvitte seg med 13 drivbenker. Bildene var fra gamle aviser i svart/hvitt og det var vanskelig å forestille seg hvordan disse egentlig så ut idag. Men på gis bort er det ikke så vanskelig å slå til, så jeg sendte en mail om min interesse og fikk raskt svar at de var allerede gitt bort. Sørgelig som bare det, men jeg tok sjangsen å sendte mitt telefonnummer i tilfelle noen ikke ville ha de når de skulle hentes. Og sist uke fikk vi hentet 4 stk på Randaberg, 3 noenlunde komplette og 1 med bare noen få glass igjen. Når jeg begynner å grave i historien til drivbenkene viser det seg at de er rundt 60 år gamle, og de har stått minst 40 år uten å bli brukt. Så bildene fra avisene kan være realistiske, glanstiden er for lengst over.


Jeg ble skikkelig glad over å høre at de hadde blitt brukt av farfaren hans for mangen herrens år siden, slik at de nå endelig kan komme til sin rett igjen. Jeg følte jeg hadde funnet en skatt. Far var skeptisk, mor var entusiastisk, Odd Erling lurte på hvilken stand de var i, og jeg kriblet i fingrene etter å få de hjem så jeg kunne begynne å plante i dem. Vi har innsett at det ikke er i nærmeste fremtid vi kommer til å få et ordentlig drivhus, den invisteringen er for tiden for stor, men det betyr ikke at vi ikke kan finne et annet nesten like bra alternativ. Og dette var sjangsen min, så jeg omfavnet den med begge hender og håpet på det beste.



Vel hjemme og i sollys så benkene minst 60 år gamle ut, men etter litt såpevann og kost ble alt mye bedre. Fortsatt mangler jeg å vaske den siste brukbare og så begynne å bytte ut litt glass, men troen er der like fullt. Vi satser på 2 drivbenker til slutt, det vil si at vi bruker de som har holdt seg best i treverket og setter fullt med glass i disse. Vi (ehem.... vel, ikke akkurat meg da) må bygge selve rammene til drivbenkene, dette blir enten i tre eller teglstein (gammel teglstein mottas med takk!) og så kan lokket hengsles på, helst slik at det kan tas av om vinteren.



Og så..... etter at alt er på plass, så kan de fylles med jord og små planter som trenger ekstra varme og lys. Jeg ser for meg squash, koriander, spinat og andre deilige krydder/grønnsaker. Men tiden kan fort renne fra oss, jeg har ikke glemt den store magen som snart krever litt mer tid og oppmerksomhet. Men alt er liksom opp til oss, viss vi bare vil, så kan vi nok få det til. Og om det ikke skjer denne måneden, så kanskje neste. Og om det ikke skjer i år, så kanskje neste år. Det gjelder å ha noen prosjekt på gang, og de mangler det ikke på her hos oss.

0 kommentarer: