søndag 29. januar 2012

Forberedelser til en ny ammetid



Jeg er godt i gang med det som trengs både til meg og den nye babyen som skal komme. Jeg har ved hjelp av gode ammeinnlegg i ull klart å unngå brystbetendelse i begge ammeperiodene. Brystbetendelse skal visstnok være noe av det verste du kan komme borti, så jeg er klar for å unngå det denne gangen også. Men ullinnlegene har forduftet, og jeg trenger nye. Så etter litt leting på nettet fant jeg en oppskrift som var både lett og annvendelig. Dette er et prosjekt etter min smak, det er ikke veldig tidkrevende og i tillegg brukte jeg garn som jeg hadde liggende fra før. Det som skal være fordelen med strikka innlegg er at det får en form som passer til brystet. De som er kjøpt på buktikken er helt runde og former seg ikke fint inni bh-en.



Oppskrift på hjemmelagde ammeinnlegg i ull
Du trenger:
- 4 strømpepinner i str 2,5 (eller det som garnet tilsier)
- restegarn i 100% ull (jeg brukte alpaca)
Lanolingarn er nok å foretrekke, men jeg var mest opptatt av at det skulle være behagelig på og ikke klø.

Legg opp 6 masker og fordel på 3 pinner. Strikk en omgang uten å øke. Deretter øker du til 12 masker på en omgang. Når du øker plukker du opp en maske i mellom to masker og strikker den vridd vrang, dette blir veldig fint og lager ikke hull i innlegget. Alle de neste omgangene strikker du først en maske rett, så øker du en maske og resten av pinnen rett. Dvs at du øker en maske pr pinne helt til ammeinnlegget er stort nok. Jeg økte til jeg hadde ca 27 maske på hver pinne. Så felte jeg av vrangt, det skal gjøre at de ikke ruller så mye i fellingen. (Selv om jeg ikke vet om det fungerte optimalt, mine rullet ganske mye. Men etter litt damping med strykejernet ble de endel bedre.)

Tada- du har ett ammeinnlegg ferdig. One to go! Jeg har igjen å vaske mine for hånd. Tenkte å bruke en ullkur med lanolin, da kan du også forme de mer sånn som de skal være og evt legge en klut inni for å få dem rundere.

 Jeg blir så glad hver gang jeg klarer å lage noe i stedet for å gå ut å handle det. Jeg blir veldig inspirtert av å lese om andre bloggere som gjør det samme. Håper dette kan være til inpirasjon for noen idag.

Ha en fortsatt nydelig søndag!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hei
Har akuratt strikket ammeinnleggene og kan fortelle at du ungår krøllene i kanten med å strikke 2 omganger vrangt før du feller. De blei fine. Katrin :-)