onsdag 14. desember 2011

Julekrybbe



Her er det ikke akkurat noe snø, selv om vi nærmer oss julen med stormskritt. Det er vel mer storm og regnvær som preger dagene. Og det krever sitt av inneaktiviteter for små og store. Vi har laget småkaker, julepynt, julegaver og nå kom tiden for pepperkakehuset.



Jeg har aldri laget pepperkakehus før og derfor kom jeg opp med vår egen vri. Vi hadde heller ingen julekrybbe og fant ut at denne kunne jo vært spiselig i år. Jeg tegnet først ut alle figurene i papir, og klippet ut. Deretter skjærte vi disse ut i pepperkakedeig og pyntet dem. Sauene fikk kokos, eselet fikk kokos med blå konditorfarge i, vismennene fikk gull,røkelse og myrra og jesusbarnet ble pyntet som bare det av storesøster. Pappa syns at det så vel blodig ut, men det kunne jo være at han akkurat hadde komt ut!



Så kom tiden for å sette mesterverket sammen slik at det ble tredimensjonalt. det ble selvfølgelig gjort med brent sukker, uten noen brente fingre! Figurene er lagde slik at jeg puttet inni en liten brikke nederst slik at de kunne stå oppreiste. Krybben til Jesusbarnet ble fylt med små biter spaghetti, som skulle ligne høy. Og hele herligheten ble seende slik ut:



Vi er storfornøyde, og syns selv at dette er tidenes julekrybbe. Selv om Tilda kommenterte når vi var ferdige at: "Det er jo ingen som har sånn et pepperkakehus!"

Må ta med et bilde av denne herlige lillesøstera (som skal bli storesøster i april!) som jeg får ha hjemme med meg hver dag. Det er en velsignelse og av og til en kamp, men for det meste er det bare helt herlig! Hun satte seg ned ved juletreet idag for å bli tatt bilde av. Ja, juletreet er selvfølgelig også på plass!

2 kommentarer:

Fru sukker sa...

Kjempekoselig julekrybbe:) Nå skal juletreet vårt pyntes - siden dere har gjort detnMÅ jeg jo få lov av Ola jeg også:D

Gretty sa...

fantastiske julekrybbe!! og lerke og sjølsagt :)