lørdag 10. september 2011

Kylling i saltlake. Forberedelse. Finale.



Kyllingen er, etter Andreas Viestads råd, lagt i saltlake til i morgen. Så får vi se hvordan resultatet blir.



Saltlake:

1 kylling
3 liter vann
120 gram salt
masse timian eller andre urter
3 laurbærblad
eventuelt sitrusskall

Del kyllingen i to. Kyllingen skal helst ligge i laken i ett til to døgn, men bare noen timer skal også gjøre godt. Kyllingen stekes deretter i 25 - 35 minutter ved 200 grader. Kyllingen er ferdigstekt når det kommer klar kjøttsaft ut når du stikker i den. Kilde

Jeg har lagt to kyllinger i denne laken, da ble begge godt dekket.

OPPDATERT: Kyllingen ble en kjempesuksess og var virkelig saftig. Den ble servert sammen med ovnsbakte minipoteter, levert av en god veninne, og coleslaw (som jeg egentlig ikke får lage siden kona ikke liker det..). Som drikke ble det servert eplesaft som ble laget i går. Vi har et stort gammelt epletre i hagen som har værken gode eller fine epler, men de passer perfekt til eplemost. Årets høst ble til ca. 15 liter råsaft. Noe av dette ble frøset med en gang, mens noen liter ble pasteurisert og tappet på flasker. Så vidt jeg har skjønt det er pasteuriseringen forskjellen på råsaft og eplemost. 

3 kommentarer:

Helge Alne sa...

Fin blogg Odd Erling!

Elisa sa...

Hei, eg fann fram hit via eit spørsmål hos meg om shoddy, eg har svart der! Og bloggen dykkar var så fin at den må eg følge med vidare.

Min mann lagar ofte coleslaw til meg, og eg elskar det!

Pappa Karlsen sa...

Takk takk Helge! Reknar med at det er sy-oppskriftene som tiltalar deg mest! :)

Elisa: heldig han din.