søndag 15. mai 2011

Hjemmelagde 17 mai antrekk



Kjolene som er søte som en lang sommerdag er ferdige (det har de forsåvidt vært i noen uker) og matchende hårbånd med sløyfe på (ferdige idag). Stoffet er fra S&S og er et bomulls-immitert-lin stoff. Utrolig! Stoffet er veldig mykt og litt glatt, var veldig godt å sy av, så slipper mann strykingen som følger med linstoffet, og det kan man absolutt like. Hadde ikke sett for meg helt hva dette stoffet skulle brukes til, men så bød annledningen seg. Jeg fant mønster på en skjønn kjole i en mønsterbok jeg fikk til bursdagen min, klippet mønster og stoff samme kveld men pluttselig ser jeg at jeg har ikke mer stoff enn jeg må ha. Så de siste mønsterdelene kom på plass med en klump i halsen fra min side. Heldigvis gikk det akkurat. Jeg som hadde tenkt meg solhatter og litt av hvert som tilbehør. To slingser på kanskje 25 cm*15 cm var igjen og noen ennå mindre biter, det sier litt om hvor lite jeg hadde å gå på. Men man sløser ikke med fine stoff, så de siste restene ble brukt som hårbånd. Syr noen enkle med strikk under håret (ca 10 cm strikk), de er sydd på 10 min og er utrolig søte. Satte på en sløyfe av et blondebånd som jeg strammet på midten.

Skulle selvfølgelig teste kjolene etter kveldsbadet idag, og prøve å få tatt et brukende bildet for å vise på bloggen, men det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort. Å få to jenter på 3 og 1 til å stå i ro i 3 sekund på likt er en utfordring i seg selv. Det resulterte i en frustrert mamma som takket for seg som fotograf. Her kommer likevel et par bilder. Ta oss som vi er - ikke fullt så perfekte men likevel ganske søte.




Store jenta til mamma.



Minsteknøttet har lært seg å gå denne uka. Veldig stas! Så nå kan vi ta på oss finstasen og gå i 17 mai tog hele gjengen. Men det hadde ikke vært feil om de ville melde litt sol og ikke bare regn på vår alles kjære nasjonaldag.

2 kommentarer:

Fru Hetland sa...

Sjønnaser!!! Du er så gode Tone!!!

Fru sukker sa...

Det var to nydelige jenter i to nydelige kjoler:) Du skulle lagt en nettbutikk Tone, du er så flink!! De hårbåndene var galkule!Liker så godt den romantiske stilen på tøyet:)