onsdag 13. april 2011

Jord under neglene



Endelig er våren kommet. Mye tid blir brukt ute i hagen til arbeid, fornøyelse og lek. Sandkassen er flittig i bruk av barna, og rabarbraen blir sjekket daglig for om den ikke snart er klar for å bli dyppet i nydelig hvitt sukker. Staudene og løkene spirer ute, og sommerblomster spirer inn under kunstig belysning i kjelleren. Høydepunktet så langt er at det ser ut som om gunnera manicataen har overlevd den norske vinteren. Planten som også kalles kjemperabarbra (selv om den ikke er spiselig) har tilbragt vinteren pakket inn i granbar under en isoporkasse.

Ellers for de som trenger inspirasjon for å komme seg ut, eller som rett og slett trives best med hage på TV, anbefales SVT¨s hageprogram Trädgårdsfredag som er i gang med episode 1 i ny sesong.

For noen måneder siden overtok familien Karlsen et par katter. Kattene koser seg her, og Tilda og Lerke koser seg med dem. Kattene er ikke akkurat veloppdratt og benytter sjangsen til å gå på bord og kjøkkenbenker så fort vi snur ryggen til. Når resten av familien er ute bor kattene derfor på gangen og loftstuen og døren til stuen blir lukkket. I den siste tiden har jeg irritert meg over at Tone hele tiden glemte å lukke døren inn til stuen når hun var den siste som gikk hjemmefra. Etter en stund kom det frem at Tone bar på en liknende frustrasjon ovenfor meg. Vi kom snart frem til at vi begge to faktisk lukket døren når vi gikk ut, men at den på mystisk vis var oppe når vi kom hjem igjen. Og etter en stund klarte vi å få observert synderen:

Frasparket er formidabelt men allikevel svært kontrolert. Pernille blir hengende i dørhåndtaket etter den ene poten. Etter en stund løfter hun den andre poten og skyver fra mot dørkarmen. Døren går opp, og kysten til igjennglemte brødskiver på kjøkkenbenken er klar. Hun slipper seg stille ned på gulvet og tussler avgårde mens jeg bil stående igjen og tenker med meg selv om det er greit å låse dører for katter..

En av to grunner til at det siste jeg må gjøre hver kveld, før jeg går i seng, er å låse døren inn til stuen:

0 kommentarer: