lørdag 15. januar 2011

Tiden før IKEA



Den var en gang for lenge, lenge siden. Med et naboland som enda ikke hadde fått verdensmonopol på billigmøbler. Da det enda var penger å spare på å lage noe selv. Noe jeg liker veldig godt er å kikke i gamle interiørbøker eller blader. Dersom jeg er på loppemarked eller på en eller annen gjenbruksbutikk hender det at jeg plukker med meg noen slike. Spesielt godt liker jeg gamle bøker av typen "gjør-det-selv"

Gjør-det-selv-Røde stoler som garantert gi party-stemning i stua!:


Mange av disse bøkene inneholder utrolig mye orginalt, og utrolig mye stygt. Allikevel vekker de ofte sentimentale følelser, kanskje kommer dette av at "gjør-det-selv-møbler" og furupanel var en del av barndommen, og et element som nå er lite tilstede.

Hvem kunne ikke tenkt seg å ligge slengt rundt på gulvet i denne stua?:


Når mine foreldre var på den alderen der jeg er nå, var det penger å spare på å bygge selv. Man bygget ikke selv fordi det nødvendigvis var så mye finere, men for de det var det man hadde råd til. I dag er det jo utrolig dyrt og bygge noe som helst selv, det er mye billigere å kjøpe noe som er masse produsert fra f.eks IKEA.

Hvem har egentlig bestemt at soverommet bør ha en avslappet stemning som innbyr til hvile?:


Dessuten er det jo så mye annet en kan finne på på soverommet, som f.eks å spille kort i senga etter en lang slitsom dag:

Alt i alt, så tror jeg at det på denne tiden var litt mer spennedes og gå på besøk til folk i hjemmene deres.

Bildene er fra boken "Glade Hjem" (1979) oversatt og tilrettelagt av Kiki Sørum (!)

0 kommentarer: