torsdag 6. januar 2011

Bolle i ovnen



Nytt år nye muligheter, for fiasko eller suksess. Nyttårsforsettene er på plass i år som i fjor, og det er ikke bare de samme som skal brytes om igjen, også noen nye har kommet på plass. Et av disse er at jeg, pappaen i huset skal lære meg å bake. Jeg har alltid vært utrolig dårlig på dette. Ikke sånn at deigen hever litt lite, men heller sånn at deigen ikke hever i hele tatt og det til tross for at jeg har dobblet både gjær og sukkermengde (ofte uten å være klar over det) slik at det fredige produktet blir ugjenkjennelig både i utseende og smak. Etter noen timer begynner til og med magen å protestere på den uidentifiserbare massen som har kommet inn. Jeg mistet etterhvert all selvtilit på dette området og sluttet å bake. Har vi hjemmelaget pizza en dag, så lager jeg fyllet og kona bunnen. Det positive med dette har vært at kona etterhvert har blitt veldig flink og bake. Selv om vi også der har opplevd boller som hadde oppnådd høy utropspris i midtøsten, så er det jevnt over veldig bra. Jeg har igjen tatt mot til meg og skal forsøke å lære meg kunsten og blande mel, vann og gjær. Hvor vanskelig kan det være? Til jul ønsket jeg meg Morten Schakendas glimrende bok om baking. Og takket være min gavmilde kone som oppfylte ønket mitt ,var det bare å gå i gang.

Hveteboller med rosiner stod som første utfordring. Jeg begynnte med veldig godt mot. Eltet til Kenwooden luktet svidd, følgte oppskriften til punkt å prikke, og satte deigen til første heving. Deigen hevet ihvertfall litt, dette kunne bli bra. Jeg tok deigen ut av bollen og begynnte å lete etter rosinene som skulle eltes inn, de fant jeg, jeg fant i tillegg skålen med sukker som jeg hadde målt opp, den stod igjen på kjøkkenbenken. Pågangsmotet fikk seg en trøkk, men dette måtte jo kunne ordnes tenkte jeg. Sukkeret ble eltet inn i deigen sammen med rosinene. Deigen ble utrolig klissette og bollene lignet ikke mye på boller. Dette fikser seg når de kommer i ovnen tenkte jeg. Svigers ble ringt inn for å komme å prøvesmake og bord ble dekket. Men så, ingenting ordnet seg i ovnen. Hadde jeg bare sagt at jeg skulle bake cookies så kunne jeg holdt resultatet for nær vellykket, uheldigvis hadde jeg invitert gjester på hjemmelavede hveteboller med rosiner.

Resultat: Nei det skulle ikke være cookies, men hveteboller..

Svigers tok det selvfølgelig veldig pent, og kom med alle de rette komplimentetene om at det smakte bra og at det er det som teller osv.. Alt som bekrefter en fullkommen fiasko.

Igjen hadde jeg fått bevist det jeg egentlig visste, at jeg er fantastisk flink til å få selv de mest kjente kjøkkenmesteres oppskrifter til å mislykkes. Jeg vurderte å igjen kaste inn forkleet, men det ville jo være å gi opp nyttårsforsettet vel tidlig, så dagen etter var jeg i gang igjen. Bollene fra første forsøk ble kastet ut til vaktlene, og alle ingredienser til de nye ble sett frem. Jeg hadde lært av mine feil, derfor ble heller ingen gjester invitert inn. Gjæren som jeg brukte var til søt bakst, og jeg kunne se at den trivdes bedre med at sukkeret var i deigen når det ble forventet at den skulle heve. Deigen hevet første gang. Bollene ble formet og satt til etterheving, og jammen hevet ikke deigen en gang til, og ikke nok med det, bollene fortsatte å vokse når de kom i ovnen. Bortsett fra at jeg glemte å pensle det første brettet boller med egg, hadde jeg ikke gjort noe feil. Bollene ble en brak suksess, de ikke bare så bra ut, de smakte også utrolig godt.

Nye boller med en gammel i forgrunnen:

Selvtiliten steg ikke få hakk når bollene kom ut fra ovnen. Forbedringspotensialet er uten tvil til stede men motivasjonen er i det minste på plass for nye utfordringer og jeg tror nok at brød vil bli bakt i ikke alt for fjern fremtid. Bollene ble forøvrig sendt med kona i forening. Jeg sitter hjemme og venter spendt på dommen fra kritiske kvinnerøster, men det spørs vel om selvtiliten min i det hele tatt kan øke mer i dag.

Beklager den noe spekulative overskriften..

6 kommentarer:

anette sa...

du er min helt! :) hehe :) kjempe bra at du prøver! her i huset er det mannen som baker, for han er flink.. og ikkje eg! ;) men kansje det er på tide at eg og prøver ijenn..! :) stå på!

Fargebarn/Husbygger i Klepp sa...

Hehe fantastisk. Du gir det iallefall ikke. Kan komme her å lære opp mannen min du nå da. ;)

Marianne sa...

Må innrømme at eg skvatt litt når eg såg overskriften! Ikkje bare bare å lage boller... Men de såg gode ut! (de som blei vellykka...)

Gretty sa...

hihih.. bra jobba odd erling! eg måtte le litt!

Fru sukker sa...

Det er jo tanken så telle:) Og du lærte jo av det, synst det såg godt ut.
Kanskje du kan ha et kurs for ola?:P

Pappa Karlsen sa...

Kanskje æg bare ska øva meg litt te før æg drar igang med kursvirksomhet? Men kem som helst æ iallefall velkomne på bolle (ikkje brus... nok et nyttårsløfte), bare husk å gi beskjed ca. 14 timer i forveien, sånn at æg får tid te å laga et par omganga med mislykkede boller først :)