fredag 24. desember 2010

Barndommens viktigste dag



Det er julefred i heimen, frokosten har blitt spist forann Tv´en til siste og nest siste episode av Jul i skomakergata, og hele dagen blir forhåpentligvis full av gode opplevelser. Jul er en tid hvor barna gleder seg og tenker fremover mot den store kvelden med de svært spennende pakkene under treet, mens vi voksne fort tenker bakover mot vår egen barndom og våre egne minner og opplevelser. Sjeldent er jeg så sentimental som akkurat rundt jul, og det har visst blitt viktig for meg å prøve og overføre noen av disse gode opplevelsene til barna mine. Derfor ble det Jul i skomakergata på dvd som adventskalender dette året, selv synes jeg det er helt forferdelig å se på den håpløse Jens Petrus med den idiotiske humoren og fnisingen, men jeg husker at dette var veldig koselig når jeg var liten.

Juletiden har også blitt brukt til litt YouTube surfing i gamle barne Tv minner, og noe av det som sammenfatter barndommen min best er kanskje Teodors julekalender som ble sendt i 1986 og 1981. Her kommer alle kjente innom, Labbetus og Halvdan, skomaker Andersen og Eli fra portveien og mange flere. Så i kveld etter pinekjøttet og før pakkene i den forferdelig lange ventetiden, mens de voksne vasker opp, skal vi barna se siste episode av Teodors julekalender.

Legger ut den siste episoden av julekalenderen, av en eller annen grunn står det 01.desember, men det er altså siste episode fra den 24. desember. Riktig barne Tv intro er selvfølgelig først. Utrolig hvor mye minner som er knyttet til bare slike detaljer.
God jul!







0 kommentarer: