søndag 25. juli 2010

Lavandula.



Så var det på tide med innhøsting av årets lavendel. Alltid en kjekk begivenhet å få høste noe fra egen hage som skal brukes til noe nyttig. Jeg sådde lavendel fra frø i fjor og er godt fornøyd med resultatet. De nye plantene er de til venstre på første bildet, de er allerede blitt store og fine. Jeg oppdaget til og med at lavendelen har spredd seg selv og kommer opp mellom to stenheller forran terassen. Ikke verst! Denne nydelig planten er en fryd å ha i hagen. Ikke bare lukter den vidunderlig og blomstrer utrolig lenge, men den kan også tørkes og brukes på andre måter. Min skal bli brukt i såper og på badet i små duft poser for å gi god lukt. Jeg gleder meg, men det blir ikke før den kalde høsten har intatt sin plass og sol og sommer for lengst er forsvunnet.








0 kommentarer: