onsdag 7. oktober 2009

Lesedilla



Det er liten aktivitet på bloggen her om dagen. Det har seg nemlig sånn at når jeg har tid til å sette meg litt ned, så havner nesen ofte i en bok. Det er mye bra der ute som fortsatt er ulest. Vi var en tur innom bruktbua på Nærbø en tid tilbake (vi er der stadig vekk, jeg begynner faktisk å syns det er litt flaut) og da fant jeg to bøker som jeg har hørt om men som jeg ikke hadde lest. "Eat, pray, love" og "Sushi for nybegynnere". Jeg syns ikke selv jeg er noe god å gi gode beskrivelser av bøker, men øving gjør mester, så derfor kaster jeg meg i det.

"Eat,pray,love" er en biografisk bok av Elisabeth Gilbert. Den handler om en kvinne som reiser til tre land (Italia, India og Indonesia) for å finne tilbake til livet.
Den er delt inn i tre deler, og 108 små kapittel, noe som var fantastisk for en travel husmor. Jeg kunne sette meg ned og lese i to minutt og allerede være ferdig med et kapittel.

Jeg likte ekstra godt bokens første del. Det er ikke å legge skjul på at Italia må være et av mine favoritt land, og å lese denne delen føltes som å være tilbake i Roma. Drikke nydelig vin og spise vidunderlig mat midt i et eventyr av en by. Del en ble unnagjort på minimal tid, selv for en travel husmor. Jeg fikk til og med lyst å lære meg italiensk!

Del to og tre er ikke fullt så kjekke, men de er underholdene nok på sin egen måte. Delen om India er meget spirituell og nyreligiøs, what more can you expect? Mens Indonesia også bærer preg av dette, og andre merkelig hendelser som å hjelpe en balinesisk medisindame med å få sitt eget hus og å møte kjærligheten når du minst venter det.

For å oppsummere (dårlig og) kort: Jeg tror jeg likte den.


Min andre bok denne høsten var "Vitne", en bok om krigen i Rwanda i 1994.
Denne boka er intet mindre enn en grusom historie fra virkeligheten. Den handler om Immaculèe er tutsi, og gjemmer seg på et do som er 1*1,5 meter for hutu gjenger som vil drepe henne. Jeg har store problemer med å forstå at dette kunne skje når jeg var 10 år gammel, og at det fortsatt skjer ennå. Boka er lettlest og beskrivelsene er skremmende realistiske. Samtidig er boken full av håp og tilgivelse, og det er ingen andre enn Gud som kan gi det i sånne omgivelser.

Anbefales virkelig!

Den tredje boken holder jeg på å lese nå og det er derfor ikke så lett å gi en skikkelig anbefalelse av den, men jeg skal prøve likevel. Boka heter "Sushi for nybegynnere" av Marian Keys. Det er en sarkastisk, morsom roman om tre kvinner som lever tre forskjellige liv. Denne boka skiller seg mest ut fra andre bøker jeg nettopp leste, siden den skal være morsom. Og det er den, i aller største grad. Vitsene er ofte litt på kanten, og hasseleringen av nåtidens kvinneroller dras kanskje litt for langt. Men poengene kommer desto tydelige fram.

Så langt så oppfyller den kravet om god underholdning. Intet mer, intet mindre.

1 kommentarer:

stine sa...

Dette var kjekt å lese :D
Måtte det bli masse lesing i høst og vinter! Jeg kommer på lesebesøk!