torsdag 15. januar 2009

Amigurumi oppskrifter




Amigurumi (like vanskelig ord HVER gang) er det japanske ordet for heklet kosedyr.

De finnes i utallige varianter (seriøst, det finnes virkelig ikke grenser her, er det et japansk fenomen med overkill? Det virker som de har en tendens til å dra det lenger enn de fleste..)
Uansett, det er kjempe kult, fordi er er ingen "rett" måte å gjøre det på. Alt er rett, så lenge du er kunstneren bak det.

Men det er greit å ha noen retningslinjer å følge, eventuelt lære fra- og jeg har kommet over denne geniale danske hjemmesiden med masse gratis oppskrifter på søte kosedyr, samt hvordan du kan lære å hekle og hekleforkortelser. (som er veldig nyttig, ellers ser bare oppskriften helt umulig ut)

Så da er det bare å ta heklenålen fatt og sette igang. Og som litt inspirasjon på veien, et bilde av det aller søteste amigurumi sopphuset jeg noensinne har sett:

4 kommentarer:

Frode sa...

Eg er skuffet...rett å slett skuffet....forventet "nesten" å finne et bilde av den rosa elefanten, men nei....

Tone K sa...

de komme...mangle bare aoene, men det er så vanskelig å bestemme seg for koffor nogen aoe eg ska ha på ann.

-Synnøve sa...

waoo!! det va heilt utruligt fint da:)

Heklehuldra sa...

Så artig hus!! Der vil jeg bo... :)
Jeg har laget oppskrift på noen hekledyr du kanskje har lyst til å prøve deg på. Ta en titt på http://heklehuldra.blogspot.com/