mandag 20. oktober 2008

Sushi



På lørdag fikk vi æren av lære kunsten å lage sushi. (Her snakker vi ikke sushini pakker, men fra scratch!) Hanne Panne er blitt skikkelig god på dette etter at hun giftet seg inn i en halvveis japansk familie.

Det hele begynte med shopping i sandnes og kvadrat på Asia mat butikker, der fikk vi tak i alt vi trengte: wasabi, noori, sushi ris, ris eddik, og vi kjøpte fisk og krabbe på Helgøe.
Hos Hanne lærte vi å legge alt lagvis og rulle sushien sånn at den ble fin og rund.
Og så var det bare å kose seg med haugevis med mat.

Her er noe av resultatet:


Jeg har spist sushi 5 ganger så nå er den magiske grensen nådd! Fantastisk.
Det er merkelig at det bare blir bedre å bedre for hver gang jeg spiser det.
Syns Hanne forteller herlig om første gang hun prøvde sushi:
"Æg syns det va kjempe ringt"
Det samme sier Kirsten som ble tilbydd denne maten mangen ganger daglig i Japan, og fortalte at det gikk ann å få til en god teknikk med å hive det i munnen og skylle ned med brus. Men nå syns begge Opstad jentene at det er veldig godt.

Sake (Risvin) fikk vi desverrre ikke tak i. Dvs Hanne spurte på en butikk, men da sa bare mannen i kassen: "Vi er hallal." Hahahah... Veldig morsomt!

Her kommer noen flere bilder av sushien:





Nam nam nam.

3 kommentarer:

Bjørnar sa...

Hekkan. Så vilt godt ut. Dere er så vilt avanserte i matveien. *Misunnelse.*

Anonymous sa...

MMMmmmmMMMMMM! Eg kunne ete sushi i dag igjen, fekk kjempe lyst på det når eg såg bildene:)MmmmmMmmm!


Var mektig imponert av loyd å frode så åt så mykkje te å vera ferske i gamet. Å ganske imponert over ragnhild og...var det ein eller to du klarte? :)

Må kje bli så lenge te neste gong, for eg hamstra en heile haug :)

"Halal" drikk ikkje vin, så veit eg det :)

Hanne Panne

Ragnhild Hetland sa...

Eg åt faktisk 3 stk! Satt veldig lenge og såg på den første før eg forsiktig tok den i munnen, bedre enn forventa men ikkje en livrett foreløpig. Satt minst like lenge og såg på nummer to, men når eg til slutt klarte å få den i munnen så begynte denne merkelige smaken å spre seg mer enn første gangen og eg kjente antyding til brekninger. Skylte ned med ripssaft som alltid er en sikker vinner. Ett siste forsøk, en med egg rundt isteden for denne tang og taren som eg trur utløste den merkelige smaken. Men nå var smakssansen veldig på vakt etter den merkelige smaken fra nr. 1 og 2 og dermed ble heller ikke den siste en suksess for min del. Når ett skikkelig sushimåltid i tillegg skal nytes med vin og te blir dette neppe min farvorittrett.

Men eg må sei at det var en veldig bra kveld og at eg lett komme på sushikveld igjen! Men då trur eg at eg skal prøve Kirsten sitt triks med å skyle med med brus, ser for meg at cola fort kunne gjort susen her.

Hanne: Tusen takk for maten! Det var en opplevelse!