lørdag 28. juni 2008

Ruccola pesto




Dagen gjøremål har bestått i å lage ruccolapesto for første gang. Vi fikk nemlig en veldig god ruccola pesto av Grete etter hun hadde vært på Secilia (Italia). Og min ble jammen ganske god den også.

Her kommer oppskriften:
100 g vasket og tørket ruccola salat
1 liten bunt persille
25 g pinje kjerner
25 g nyreven parmesan
0,75 dl olivenolje
2 små/store fedd hvitløk (alt etter hva du liker)
smak til med pepper

Det er utrolig lett å lage. Jeg brukte food prosessor, hadde først i ruccola og persille. Deretter pinjekjerner, hvitløk og parmesan og til slutt oljen gradvis oppi blandingen. Ha på tette glass i kjøleskapet. (kan også fryses, da holder den lengre)
Er veldig god på hjemmelaget sandwich, pastasalat eller som tilbehør til det meste.

Nå skal vi kose oss med nybakt focaccia brød og ruccola pesto. Nam!

2 kommentarer:

Magnus og Marianne sa...

Mmmm... NAM NAM! :)

Ragnhild Hetland sa...

Eg er klar for å smake! Er egentlig ikkje noge glad i ruccola, syns det er litt ekket å ete pga denne lille stilken som er på bladene. Den stikke meg alltid i halsen sånn at eg brekke meg. Men kanskje eg ska gi most ruccola en sjanse...