søndag 29. juni 2008

Hylleblomstsaft



Jeg var på "Hagedag" sammen med hageentusiastene Øyvind, Hanne og Ragnhild samt en god gjeng pensjonister en lørdag på Grødalandsmuseumet. Der fikk vi smake hylleblomstsaft. Dermed var jeg igang noen dager etterpå for å prøve det ut selv.

Hylleblomstsaft er enkelt å lage, siden du ikke trenger saftkoker til dette. Saften skal bare trekke og godgjøre seg. Den lager seg faktisk nesten selv!
Hylleblomst er et tre som blomstrer i juni/juli, det blir store hvite klaser med bittesmå blomster. Etter at jeg begynte å lete etter dem finner jeg dem overalt. I hager, på parkeringsplasser og i utmarker, til og med på skoler. (den jeg laget saft av er plukket rett utenfor bryne barneskole) Så her er det bare ut å lete! Blomstene har en veldig søt lukt, derfor kjenner du dem fort igjen.

For å lage oppskriften jeg brukte trenger du:
50 klaser med kremgule hylleblomster (klipp vekk misfargede blomster og stilker)
2 liter vann
2 sitroner/lime
40 gram sitronsyre/vinsyre
1,5-2 kg sukker

Slik gjør du:
Ha 2 liter vann i en stor gryte kok dette opp sammen med sukker.
T gryten av den varme platen. Skjær opp sitron i skiver og ha i. Rør ut vinsyren i vannet og ha til slutt blomstene oppi. Press dem godt ned i vannet slik at vannet dekker blomstene. Sett på lokk og la dette trekke i 3-4 dager en kjølig plass.
Sil av saften og ha den i kartonger eller bokser. Bør fryses for da holder den lenger.

Jeg er godt fornøyd med resultatet. Saften nytes kald på en varm sommerdag eller som en kosedrikk en kveld du skal unne deg selv noe godt.

4 kommentarer:

Cathrine sa...

Glede meg t Hyllebostsaft! :o)
Takk for oppskriftå!

Ragnhild Hetland sa...

Takk for smaksprøven, har fremdeles ei nesten full mugge igjen! men fytti så møje sukker! og eg som trudde dette var rene helsekosten:-)

Bjørnar sa...

Den var vilt god!

Selger du dette på kartong? Kan fort bli butikk av sånn.

Tone K sa...

nei bjørnar, desverre. Men du kan komma te meg å få et glass når det friste:)